Facel Vega Facel 3, 1964
Facel Vega Facel III, Jahr 1964. Farbe Blaumetallic kombiniert mit beiger Vinyl-Innenausstattung, hellbeigem Teppich und beigem Dachhimmel. Dieser wundervolle Facel III wurde neu in der Schweiz verkauft, wo er 1965 erstmals zugelassen wurde. In den frühen 1980er Jahren wurde das Auto in die Niederlande verkauft, wo es etwa 40 Jahre lang bei einem Besitzer lebte! Nach dem Kauf ist der Niederländer mit dem Facel III weniger als 2000 Kilometer gefahren, bevor er viele Jahrzehnte in der Garage stand. Derzeit zeigt der Kilometerzähler 28921 Kilometer an, auf dem Avia-Ölwechseletikett von 6-1981 steht, dass der letzte Ölwechsel vor dem Verkauf in die Niederlande bei 27021 Kilometern erfolgte… 1900 Kilometer zu dem heutigen Tag. Der Eigentümer hat uns im Sommer 2021 kontaktiert, und wir haben diesen „Garagenfund“ kürzlich gekauft. Die Karosserie dieses Facel III wurde zwischen 1977 und 1979 gemäß den Daten auf der Rückseite alter Restaurierungsfotos restauriert. Nach über 40 Jahren zeigt der Lack Alters- und Gebrauchsspuren. Wir haben den Innenraum gereinigt und den Dachhimmel erneuert; Die Innenausstattung ist immer noch in einem fantastischen Zustand! Wir haben das Auto mit einer Überholung der Vergaser, Erneuerung des Benzintanks, frischen Gummischläuchen, Luftfiltern, Zündkerzen, Ölen und Flüssigkeiten wieder zum Leben erweckt. Dieser Facel Vega Facel III befindet sich in einem guten und sehr originalen Zustand mit allen Originaldetails. Das Auto ist mit zwei Außenspiegeln im Kugelstil und einer Oldtimer-Stereoanlage ausgestattet. Ein seltener „Garagenfund“, um „as-is“ zu fahren oder Gegenstand einer vollständigen Neulackierung zu sein.
ARCHIVES | SOLD
The 1963 Facel III is equipped with a Volvo B20 four-cylinder engine. The engine has a cylinder capacity of 1998 cc. and a power output of approximately 130 bhp. The engine is fitted with two S.U. carburettors. In the years 1963 and 1964 only 432 Facel III cars have been built.
Technical data
Four cylinder Volvo B20 B engine
2 S.U. carburettors
cylinder capacity: 1998 cc.
capacity: approx. 130 DIN bhp.
top-speed: 180 km/h.
gearbox: 4-speed, manual
weight: 1050 kg.
Facel Vega history
The French company Facel (Forges et Ateliers de Construction due’s et Loir) was first established in 1938 as a manufacturer of stainless steel products for the aircraft industry. After the second world war Facel began constructing automobile bodies for Simca, Ford France and Panhard.
In those days, the company was under the leadership of Jean Daninos.
Jean Daninos had always dreamt of manufacturing his own design of super car; the "Grand Routier" or in other words, a luxurious, comfortable and practical 4-person sports car. 1954 saw this dream become a reality with the introduction of the first ever Facel automobile onto the market, the Facel Vega FV1, equipped with a powerful and trustworthy American V8 Chrysler motor.
The addition of the Chrysler motor meant that Facel was one of the first manufacturers to combine European styled body work with a big reliable American V8...
The Facel Vega's were expensive and highly exclusive but they sold well, particularly amongst film stars and the rich and famous. With the passage of time the newer models became increasingly more expensive as extra improvements and features were introduced. At the end of the 1950’s, Facel had a motor designed specifically for use in a smaller model, the Facellia.
Unfortunately, these motors had so many teething problems that the huge amount of warranty claims they caused led the company into serious financial difficulties. The last ever models of the Facel line were fitted with Volvo P1800 (Facel III) and Austin Healey 150 pk six cylinder motors ( Facel 6). In 1964 this proud automobile finally went out of production.
Facel Vegas are cherished by enthusiasts all over the world to this very day. This extremely unique class of vehicle can easily be placed alongside classic makes such as Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Even though Facel did not manufacture it’s own motors, it is safe to say that the vehicle commonly known as the "Grand Routiers" of automobiles is of absolute top class and continues to leave a deep and lasting impression.
© Marc Vorgers