Facel Vega Facel 3, 1964 | € 78.500,--
Facel Vega Facel III, Baujahr 1964. Farbe Blaumetallic kombiniert mit beigem Vinyl-Interieur, hellbeigem Teppich und beigem Dachhimmel. Dieser wundervolle Facel III wurde als Neuwagen in der Schweiz verkauft, wo er 1965 erstmals zugelassen wurde. Zwischen 1977 und 1979 wurde die Karosserie restauriert. Anfang der 1980er-Jahre wurde das Auto in die Niederlande verkauft, wo es etwa 40 Jahre lang bei einem Besitzer lebte! Nach dem Kauf fuhr der Niederländer 1900 Kilometer mit dem Facel III, bevor er von 1981 bis 2021 in der Garage stand. AFH kaufte das Auto vom langjährigen Besitzer und erweckte das Auto mit einer Überholung der Vergaser, Erneuerung des Benzintanks, frische Gummischläuche, Luftfilter, Zündkerzen und Flüssigkeiten. Der Innenraum wurde gereinigt und der Dachhimmel erneuert. Wir haben diesen sehr originalen Facel III im Januar 2022 an den jetzigen Besitzer verkauft. Der Besitzer beauftragte uns mit einer kompletten Neulackierung der Karosserie in der Originalfarbe, dem Einbau einer Klimaanlage im Kofferraum und dem Einbau des originalen Michelin XAS 185-14 Reifen. Dieser wunderbare Facel III ist in einem sehr guten und bemerkenswert originalen Zustand, das Auto weist alle Originaldetails auf und die originale Innenausstattung ist in einem wunderschönen Zustand! Das Auto ist mit zwei am Flügel montierten Rückspiegeln im Bullet-Stil und einer Oldtimer-Stereoanlage ausgestattet. Dies ist ein wunderschöner Facel III in einem wunderschönen Zustand und mechanisch und technisch auf dem neuesten Stand! Das Auto ist bereit für einen neuen Besitzer, der es genießen kann!
Dieser Facel Vega ist zu verkaufen / ist im Verkauf bei Amicale Facel Holland.
Preis: € 78.500, -.
The 1963 Facel III is equipped with a Volvo B20 four-cylinder engine. The engine has a cylinder capacity of 1998 cc. and a power output of approximately 130 bhp. The engine is fitted with two S.U. carburettors. In the years 1963 and 1964 only 432 Facel III cars have been built.
Technical data
Four cylinder Volvo B20 B engine
2 S.U. carburettors
cylinder capacity: 1998 cc.
capacity: approx. 130 DIN bhp.
top-speed: 180 km/h.
gearbox: 4-speed, manual
weight: 1050 kg.
Facel Vega history
The French company Facel (Forges et Ateliers de Construction due’s et Loir) was first established in 1938 as a manufacturer of stainless steel products for the aircraft industry. After the second world war Facel began constructing automobile bodies for Simca, Ford France and Panhard.
In those days, the company was under the leadership of Jean Daninos.
Jean Daninos had always dreamt of manufacturing his own design of super car; the "Grand Routier" or in other words, a luxurious, comfortable and practical 4-person sports car. 1954 saw this dream become a reality with the introduction of the first ever Facel automobile onto the market, the Facel Vega FV1, equipped with a powerful and trustworthy American V8 Chrysler motor.
The addition of the Chrysler motor meant that Facel was one of the first manufacturers to combine European styled body work with a big reliable American V8...
The Facel Vega's were expensive and highly exclusive but they sold well, particularly amongst film stars and the rich and famous. With the passage of time the newer models became increasingly more expensive as extra improvements and features were introduced. At the end of the 1950’s, Facel had a motor designed specifically for use in a smaller model, the Facellia.
Unfortunately, these motors had so many teething problems that the huge amount of warranty claims they caused led the company into serious financial difficulties. The last ever models of the Facel line were fitted with Volvo P1800 (Facel III) and Austin Healey 150 pk six cylinder motors ( Facel 6). In 1964 this proud automobile finally went out of production.
Facel Vegas are cherished by enthusiasts all over the world to this very day. This extremely unique class of vehicle can easily be placed alongside classic makes such as Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Even though Facel did not manufacture it’s own motors, it is safe to say that the vehicle commonly known as the "Grand Routiers" of automobiles is of absolute top class and continues to leave a deep and lasting impression.
© Marc Vorgers