Bentley '8-Litre Le Mans' 1931
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Aktualisiert: 16-August-2019 17:25

Bentley '8-Litre Le Mans' 1931 | Zu verkaufen

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1931 Bentley "8-Liter-Le Mans", Registrierung GY673

Wir präsentieren stolz eines der beeindruckendsten Vorkriegsautos, die je gebaut wurden. der Bentley 8-Liter. Dieses prächtige Auto mit dem Kennzeichen GY673 wurde als eines von nur 39 4-Liter-Bentleys mit kurzem Radstand gebaut. Das Fahrgestell VA4093 ist eines der zuletzt produzierten Bentleys im Jahr 1931. Das Automobil wurde im Jahr 1932 zugelassen. Der 4-Liter-Bentley teilte sich das Fahrgestell und alle Komponenten (außer dem Motor) mit dem 8-Liter-Modell. Der Bentley 4-Liter-Fahrgestell VA4093 mit dem Kennzeichen GY673 ist jetzt mit einem Bentley 8-Liter-Motor und der Motornummer YR5084 ausgestattet und wird hier als Bentley „8-Liter“ vorgestellt. Im Jahr 1932 wurde das Fahrgestell VA4093 an Herrn De Solla neu mit einer Freestone & Webb-Karosserie geliefert. Das Automobil hatte verschiedene maßgebliche Autoenthusiasten in Großbritannien gekannt, bevor es angekauft wurde von Herrn F.M. Wilcock im Jahr 1976. Wilcock hatte 4-Liter-Chassis VA4093 auf 8-Liter-Spezifikationen aufrüsten lassen mit Original-8-Liter-Bentley-Teilen von Don Mackenzie in Großbritannien. Die meisten dieser Teile, wie das Kurbelgehäuse des Motors und das Lenkgetriebe, stammten aus dem Fahrgestell YR5084, das 1938 von Bentley Motors zerlegt wurde. Herr Wilcock ließ die Le Mans-Karosserie für das kurze Fahrgestell von GY673 fertigen von H & H Coachbuilding in Sussex. Nachdem Herr Wilcock der Wagen fertiggestellt hatte, verkaufte er es an den bekannten Bentley-Enthusiasten Victor Gauntlett. Dieses fantastische und sehr beeindruckende Auto wurde bei Rallyes von Prince Michael of Kent gefahren. Im Jahr 2012 wurde das Auto von einem Niederländer gekauft, der die technische Perfektion und die Geschichte diesen großartigen Bentley massiv erweitert hat. Der Eigentümer ließ das Auto vom Spezialisten ACS Engineering in den Niederlanden auf höchstem Niveau verbessern. Dies, um in der Lage zu sein, an vielen historischen (Touren-) Rallye-Langstreckenveranstaltungen teilzunehmen. Jeder Komponente und jedem Teil wurde größte Aufmerksamkeit geschenkt. Kosten und Aufwand wurden dabei nicht gespart. Motor, Elektrik, Bremsen, Federung, Kühlung und Auspuff wurden mit möglichst vielen Originalteilen von Bentley nachgerüstet. Optisch blieb die Vintage-Patina der alten Farbe und des Leders sehr schön erhalten. Ein Logbuch mit allen Arbeiten, Aufrüstungen und regelmäßigen Wartungsarbeiten am Fahrzeug ist verfügbar. Von 2012 bis 2019 war das Automobil ständig in der Obhut von ACS Engineering und ein spezialisierter Mechaniker der Firma hat das Auto bei allen seinen Ausflügen rund um den Globus zur Wartung und Einstellung begleitet. Der Besitzer hat diese großartige Maschine um 5000 Kilometer pro Jahr genossen, zuletzt im Gran Premio Nuvolari. Darüber hinaus hat der Bentley an den Beach-to-Bridge-, Paris-Amsterdam-, Tirol-Classic- und vielen anderen nationalen und internationalen Veranstaltungen teilgenommen.
Dies ist eine seltene Gelegenheit, ein sehr seltenes und legendäres Auto zu kaufen. Es wurden nur 39 Bentley 4-Liter-Fahrzeuge mit kurzem Chassis gebaut und nur 100 Bentley 8-Liter-Motoren produziert. Dieser großartige Bentley '8-Liter' Le Mans mit dem Kennzeichen GY673 ist möglicherweise das aufregendste Vorkriegsauto, das Sie jemals sehen werden. Dieses wichtige Auto ist vollständig dokumentiert und es wird 100% geprüft geliefert. Dieses seltene und exklusive Automobil ist auf dem neuesten Stand der Technik und „TURN-KEY“ bereit, wunderschöne Rallye- und Straßenfahrten zu unternehmen.
Diese Superlative Maschine zu besitzen, muss der Traum von viele Bentley-Enthusiasten sein. Dies ist eine einmalige Gelegenheit, einen seltenen und äußerst exklusiven Bentley „8-Litre“ aus der Vorkriegszeit zu erwerben, der sich in einem perfekten optischen, technischen und mechanischen TOP-Zustand befindet. Dieser beeindruckende Bentley ist fertig für jedes Abenteuer.

Dieser Bentley ist zu verkaufen / ist im Verkauf bei Altena Classic Service.
Preis: auf Anfrage.

In 1931 the most impressive Bentley model ever saw the light of day; the 8-Litre. This car can be regarded as a real ‘super car’. Only 100 of these big cars have been built.

Technical data

Six cylinder engine (OHC)
cylinder capacity: 7983 cc.
carburettors: 2 x SU
capacity: 220 bhp. at 3500 rpm.
top-speed: 110 mp/h -  176 km/h.
weight: 2450 kg. 

Bentley history 1919 - 1931

The famous Bentley make, erected by Mr. W.O. Bentley, existed as a independent firm for only twelve years (1919-1931) before the proud firm was taken over by the Rolls Royce motor company. Those twelve exhilarating Bentley years were filled with racing successes and many important victories. The Bentley name as manufacturer of large, heavy, powerful and rugged sports cars has been imprinted in the human mind since the "roaring" 1920ies.

Bentley motorcars won the famous 24 hours of Le Mans race in the years 1924, 1927, 1928, 1929 and 1930. The years they did not win the long distance reliability race for production cars they finished second or third. Not only successes at Le Mans were counted but also victories in other long distance events like the Brooklands 500 mile race. The racing successes were mainly due to the rugged built of the cars and the meticulous preparation of the cars. In every race they learned and had the cars improved on small but important details (Head lamp covers, mesh gauze on the petrol tank, quick filler caps for engine oil and radiator, driver adjustable brakes.)

3-Litre

The Bentley 3 Litre was W.O. Bentley’s first design. The car was presented in 1919 but the first cars were sold in 1921. The four cylinder cars of rugged construction where in a class of their own for they combined the size and comfort of the big tourers and saloons with the road holding, and speed of the smaller sports- and racing cars. The Bentley was a true owner-driver car for the sporting motorist and connoisseur. The Bentley car could be had in three different types which were designated with three different radiator badges*. Red badge: short chassis speed model, Blue badge: the early short and then long chassis type for bespoke bodywork, Green badge: very rare and used for about eighteen 100 mph. These Green badge car won at Le Mans in 1924 and 1927 (Old Number Seven.) The 3-Litre was built from 1919 until 1929.

*The Bentley radiator and the logo were designed by the genius motoring artist Gordon Crosby. The logo is a ‘badge’ and not a ‘label’ as stated by AFC Hilstead in his book ‘Those Bentley Days’ (published 1953).

6.5 Litre and Speed Six

Then in 1926 the 6.5 Litre and the Speed Six were presented, these six cylinder models were in the eyes of W.O. Bentley the best cars the Bentley firm ever built. The bigger capacity was needed for many a customer had built a bespoke heavy saloon body on their chassis and thus eliminating the sporting element the chassis had to offer. The Speed Six brought Bentley the most racing successes and Le Mans victories. In the year 1929 the Speed Six came home first with Bentley 4.5 Litres second, third and fourth! In 1930 the same Bentley Speed Six 'Old Number one' came home a victor followed by another Speed six in second position!

4.5 Litre

Next came the upgraded four cylinder Bentley 4.5 Litre in the year 1927. The 4.5 Litre featured four valves per cylinder and two spark plugs per cylinder engine. Most of these cars were given open tourer and saloon bodywork and only nine short chassis were built.

4.5 Litre Supercharged (Blower)

The 4.5 Litre Blower was built in the ‘Barnato’ period. Financed by the Hon. Dorothy Paget Tim Birkin successfully experimented at Brooklands with his blower Bentley and even achieved the Brooklands lap record with his Blower Bentley. As Woolf Barnato was now in charge of the Bentley firm, and W.O. now only responsible for the development of the Bentley cars, Birkin convinced Barnato to enter a separate team of Blower Bentleys for the 1930 Le Mans race. This was against W.O. Bentley’s ideas for he was of the opinion that the supercharger would only add trouble to a perfectly good and reliable machine. The 1930 Le Mans race proved W.O. right as none of the blown cars finished and Barnato and Kidston won on a Speed Six model.
The supercharged 4.5 Litre engines were real "gas-guzzlers", the naturally aspirated 4.5 Litre engine used one litre of petrol every 5.6 kilometres, the supercharged engine used one litre for just 3.5 kilometres, a very large petrol tank was fitted additionally.
Another problem was that spark plugs in the supercharged engine wore out very quickly resulting in loss of power. Bentley engineer Nobby Clarke stated one day: "The blower eats spark plugs like a donkey eats hay". Only 55 Bentley 4.5 Litre ‘blower’ cars have been built by the firm of which 26 carried the Van den Plas open tourer bodywork.

8-litre

In 1931 the most impressive Bentley model ever saw the light of day; the 8-Litre. This car can be regarded as a real ‘super car’. Only 100 of these big cars have been built.

4- Litre

Also in 1931 a down scaled 8-Litre was introduced, the 4-Litre. The car was designed to sell more cars to improve the cumbersome financial situation at Bentley’s. The 1929 Wall Street crash affecting the firm immensely. The 4-Litre featured the chassis, transmission and brakes of the 8-litre. The newly constructed 120 bhp ‘Ricardo’ engine proved underpowered for the chassis and as a result the 4-litre never became the success Bentley hoped for. Only 50 chassis were built.

1931 Rolls Royce take over

In 1931 business prospects looked very black and the firm went into receivership. Napier & Son were negotiating with Bentley's receiver to take over the company. Then another interested party arrived at the scene named British Central Equitable Trust. They outbid Napiers in a sealed bid auction. The Trust later was found to be a front for Rolls-Royce Limited. Rolls Royce had cleverly defeated the threat of a firm that could become a very unwelcome competitor.

From 1933 all Bentley cars were based upon their Rolls Royce counterparts and production was then moved from Cricklewood to Derby. Purists tend to name the Rolls Royce produced cars – Rolls Royce Bentley’s. Rolls Royce took good care of the Bentley ‘marque’. Many magnificent automobiles were built with a distinctively different character than the Rolls Royce models.

© Marc Vorgers 

Verkäufer: Altena Classic Service
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