Jaguar XK 120 Alloy Roadster, 1949 | € 219.000,--
Jaguar XK 120 Alloy OTS/Roadster, Jahr 1949. Fahrgestellnummer 670062, Motornummer W1161-7, Getriebenummer JH1350. Es liegt ein Heritage Certificate vor, das bestätigt, dass Fahrgestell und Motor ab Werk original sind (matching numbers). Der Zylinderkopf wurde in der Vergangenheit ausgetauscht. Die cremefarbene Karosserie und die dunkelbeige Lederausstattung entsprechen den Farben, als das Auto 1949 das Werk verließ. Der Jaguar XK 120 Alloy ist ein historisch bedeutsames Sammlerauto, das die Einführung des berühmten Jaguar-Sechszylinder-Twin-Cam-Motors markiert. Der Jaguar XK 120 wurde als „Testfahrzeug“ für den neuen XK-Motor konzipiert. Bei der Präsentation auf der London Motor Show 1948 sorgten die Leistungsangaben (garantierte Höchstgeschwindigkeit 120 MPH - 193 km/h) und das hinreißende Design des offenen Zweisitzers für Aufsehen und veranlassten Jaguar-Gründer und Vorstandsvorsitzenden William Lyons, das Auto in Produktion zu geben. Die ersten 242 Fahrzeuge erhielten handgefertigte Karosserien aus Aluminium (Alloy), bevor 1950 die Produktion der Fahrzeuge mit Karosserien aus gepresstem Stahl begann. Am 30. Mai 1949 wurde der Jaguar XK 120 mit einem Geschwindigkeitsrekord von 212,4 km/h, der auf der Autobahn bei Jabbeke in Belgien aufgestellt wurde, das schnellste Serienfahrzeug der Welt. Dieser seltene Jaguar XK 120 Alloy mit der Fahrgestellnummer 670062 ist Auto Nummer 62 von 242 gebauten Leichtmetallautos. Dieser XK 120 Alloy ist einer von 184 gebauten mit Linkslenkung und wurde im Dezember 1949 neu nach Kairo, Ägypten, verkauft. 1996 wurde das Automobil umfassend restauriert; Rechnungen sind vorhanden, die einen guten Einblick in die durchgeführten Arbeiten geben. In den späten 1990er Jahren war das Auto im Besitz von Herrn G.R. Lang, dem Gründer von Chronoswiss, dem renommierten Uhrenhersteller. In dieser Zeit war der XK 120 Alloy oft in den Werbematerialien des Unternehmens zu sehen. 1999 nahm der XK 120 an der Silvretta Classic Rallye Montafon 1999 in Österreich teil und gewann einen Pokal für den 1. Platz. Anschließend gewann das Auto eine weitere Auszeichnung bei der deutschen Bensberg Classic. 2003 nahm der Jaguar XK 120 an der renommierten Mille Miglia Storica teil. Die vollständige Geschichte des XK 120 ist bekannt und in zwei großen Ordnern vorhanden. Dieser seltene und sehr begehrte Jaguar XK 120 Alloy ist in einem guten Zustand mit einer wunderbaren Patina. Der Sechszylinder-XK-Motor läuft kraftvoll und das Viergang-Moss-Getriebe schaltet ordnungsgemäß. Das Fahrerlebnis und alle Eindrücke von Geschwindigkeit und Klang sind großartig; dieser XK 120 Alloy ist eine grandiose Zeitkapsel. Das Auto zeigt alle Originaldetails und ist vorne mit einem Paar großer Lucas SLR700-Scheinwerfer, einem Ledergurt über der Motorhaube und Seitenscheiben mit beigen Rahmen ausgestattet. Das Auto wird mit einem FIA Historic Vehicle Identity Form geliefert und kann bei jedem historischen Event auf der ganzen Welt angemeldet werden, einschließlich der legendären Mille Miglia. Der XK 120 ist kein besonders geeignetes Auto für sehr große Fahrer. Für denen haben wir die Möglichkeit, spezielle Schalensitze einzubauen, die mehr Beinfreiheit bieten. Der Jaguar XK 120 Alloy ist der „Heilige Gral“ in der Welt der Jaguar-Automobile. Dies ist eine großartige Gelegenheit, Ihr Ticket für die Crème de la Crème der historischen Automobilveranstaltungen zu kaufen.
Dieser Jaguar ist zu verkaufen / ist im Verkauf bei Altena Classic Service.
Preis: € 219.000, -.
The Jaguar XK 120 was introduced in 1948, and caused an immediate sensation. The XK 120 had a top speed of 120 miles an hour (about. 200 km/h) and was the fastest production car for sale at that time. The XK 120 was designed by Jaguar’s boss and founder William Lyons. The bodywork had an almost sculptural design, with sober, well-chosen flowing lines and beautiful curves. With its exquisite long bonnet and elongated wing lines, the XK 120 has a very dynamic charisma.
Together with the XK 120, the new Jaguar "XK" straight-six engine was introduced which, for the next forty years, was to attire all Jaguar models in ever improved forms. The XK 120 was available in three versions: as a roadster, the slightly larger DHC (Drop Head Coupe) and as the FHC (Fixed Head Coupe) with a fixed steel roof. The XK 120 was built until 1954 and was followed by the XK 140.
Technical data
Six cylinder in-line engine (DOHC)
carburettors: 2x S.U. H6 1¾ inch
cylinder capacity: 3442 cc.
capacity: 160 bhp. at 5000 rpm. (SE: 180 bhp. at 5300 rpm.)
torque: 261.5 Nm at 2500 rpm.
top-speed: 200 km/h. - 124,6 mph.
gearbox: 4-speed, manual
weight: 1321 kg.
Source: The Jaguar File
Jaguar history
Though the Jaguar brand was first used in 1945, its factory had been founded long before. In 1922, William Lyons and William Walmsley laid the foundation of the firm in Blackpool, England, with the name of Swallow Coachbuilding Co. The factory constructed motorcycles and sidecars and later bodies based on the Austin Seven chassis. When in the 1930s their own SS cars were built, the company name was changed into SS cars Ltd.
The SS cars were conventional saloons and drophead coupes in the way many other British brands built them.
For obvious reasons, After World War II the company name SS Cars Ltd. was changed into Jaguar Cars Ltd. It was the birth of the now famous and popular make of Jaguar.
The pre-war SS models were sold under the name of Jaguar until 1948, and in this year the saloon, the MK-V, and a sports car, which was the much talked of XK 120, were brought onto the market.
The XK 120 was very successful, and established the fame of this name as one of the icons in the history of motorcars. The XK 120 could reach 120 miles an hour (almost 200 km/h), which made it the fastest production car of its time. Moreover, the XK 120 cost much less than the other comparable production models by Aston Martin and Ferrari.
In 1951 and 1953, Jaguar won the 24-hour of Le Mans with a racer based on the XK 120, the Jaguar C-type. It made the name outright immortal. Success was continued the next years with the Jaguar D-type, which surpassed its competitors with its disc brakes.
The XK sports car series was a success and the XK 120 was succeeded by the XK 140 and XK 150 over the years. The deluxe saloons were a spur to victory with the introduction of the MK I in 1957 and the MK II in 1959. This self-willed, streamlined sedan was a real ‘wolf in sheep’s clothing’. The car was fitted with the powerful 3.4 litre XK six-cylinder engine, which was good for reaching a top-speed of about 200 km/h.
In 1960, Jaguar took over the British Daimler, and from that time onward it used the name of Daimler for its deluxe, comfort-oriented models, and the name of Jaguar for its sporty cars.
In 1961, the famous Jaguar E-Type was born. The E-Type was inspired by the D-Type racing car from the fifties. Like the XK, the E-Type was an icon in the history of car making, with an almost alien design and excellent technology. The E-Type appeared as a roadster, as an FHC (Fixed Head Coupe) and as a 2+2. They also built some special lightweight E-Types to prolong the racing successes of the past. However, they did not succeed as competitors had copied the technical achievements of the D-Type.
In the production of the deluxe saloons, a large MK X was added to the MK II, and the contiguous S-Type, the 240/340 series and the 420/420G series were brought onto the market.
In 1968, the Jaguar XJ was designed and though evolved in many ways, the XJ is available to this very day.…
In 1971, a V12 engine was added to the Jaguar E-Type, and later in the Daimler Double Six and the Jaguar XJ 12. At that time, it was the only twelve-cylinder engine in serial production in the world.
In the mid-seventies, the E-Type had to clear the field and besides the XJ, the special-lined 2+2 came onto the market. It was the XJS. This car was also available as a convertible.
So far the classic period. In the future the Jaguar history from 1980 will be filled in.
© Marc Vorgers